torsdag den 1. februar 2018

Indlæg a)

 Jeg har i mange år arbejdet som skolepraktik-instruktør i malerfaget, hvor jeg lærte lærlingene op i det praktiske og gøre dem klar til skoleopholdene. Som mesterlærerollen skulle jeg viderebringe håndværket og fagkundskaben og gøre dem klar til svendeprøven. Nu har jeg som ny ansat faglære fået en anden rolle, hvor jeg skal formidle det teoretiske del af faget til lærlingene og eleverne. Jeg underviser både elever på grundforløb og hovedforløb.

 I farvelæren som vi på skolen underviser i, skal de have bekendtskab med Johannes Ittens. Han er grundlæggeren for Ittens farvelære som vi anvender på skolen. Han har udviklet en 6 delte farvecirkel hvor der indgår Primær, Sekundære og tertiære farver. Med viden om Ittens farvelære, kan eleverne farvesætte og anvende de principper der er i teorien.



 På grundforløb kan jeg se de udfordringer som eleverne får, når de skal kunne forklare og beskrive farvecirklen. Da de er så nye i faget, har de det svært ved at huske, hvad de forskellige begreber hedder og hvorfor de har de navne. Dette gør at motivationen for at kunne huske de nye begreber ikke er til stede, men gør at de får svært ved at tilegne sig viden om farvelæren. Samtidig er de som nye elever i malerfaget, hvor de ikke lært hvordan man gebærder sig. Det vil sige at de ikke har kenskab til det sociale verden i malerfaget eller på værkstedet.

 Knud Illeris beskriver at målet med læring er at udvikle kompetencer. Dette opnås igennem en kombination af mening, som rater sig mod indholdsdimensionen. Det psykiske balance rater sig mod drivkraftsdimensionen. Endelig skal det integreres og det er så samspilsdimensionen. Bredden og dybden i denne form for læring modsvarer samfundets krav om læring som kompetenceudvikling.


 Grundforløbseleverne er det tydeligt at udfordring i Illeris tre dimensioner, da målet med læring er at udvikle deres kompetencer. Dette er kan være svært, når de ikke kan se mening med at lære farvecirklen. Når de ikke kan forstå indholdet i farvelæren, bliver de utrygge. De kommer derfor i ubalance. Samtidig skal det integreres og når alle tre dimensioner ikke er til stede kan de have svært ved at lære farvelæren. På værkstedet og i de andre elevers nærvær, kan det enten give sig i udtryk som "stille" elever som ikke siger så meget, eller det modsatte "støjende" elever som forstyrre læringsrummet.

 På hovedforløb har de også de samme udfordringer, da farvelæren skal beskrives med de fagspecifikke ord og at der i undervisningen også indgår farvepsykologi. De skal derfor beskrive hvorfor de har valgt de farver i forhold til hvilke princip og hvordan påvirker farverne i forhold til farvesætning. Selv om eleverne får overskridende læring, er der stadigvæk udfordringer. Deres motivation er høj lige i starten af forløbet, men falder hurtigt. Samtidig har de deres mestre som forventer en del af dem, imens de er på skoleophold.

5 kommentarer:

  1. Peer Feed-Back - til indlæg a)

    Kære Helga

    Du skriver så lige til, præcist og forståeligt og jeg nød virkelig at læse dit indlæg.
    Måden hvorpå du gør det så præcist er ved, at starte med en indledning omhandlende, hvem du fagligt ér og hvem din fortælling omhandler.

    Du fanger' hurtigt læseren ved, at konkretisere hvad indlægget omhandler – her introducerer du ittens farvelære, som forståes som omdrejningspunktet for illeris’ læringsdimensioner.

    Det med at placere billeder som mellemrum er ligeså med til at bidrage til forståelsen for alt hvad indlægget omhandler – og gøre det både interessant og læsevenligt.

    Jeg er meget imponeret over din måde, at skrive indlæg på - og tillader mig fremover, at lade mig inspirere :)

    mange hilsner fra Louise Lykke Peer Feed-Back på indlæg a)

    SvarSlet
  2. .. Nu fik jeg lige næ læst opgavebeskrivelsen vedr. peer feed-back til indlæg a) og kan se jeg ikke fik kommenteret på dine overvejelser samt talt om hvad du kan gøre med disse udfordringer.

    Jeg fortsætter feed-backen hér:
    Dine overvejelser vedr. de nye elevers motivation for at lære om ittens farvecirkel er helt klart ikke den højeste, da de på daværende stadie måske endnu ikke véd hvad de reelt skal bruge det til.
    Har du overvejet, at lade dem arbejde med cirklen i en konkret og praksis opgave, hvor de simpelthen har hands-on noget fysisk 3D med farverne - og ikke på 2D. Ikke at jeg ved om det er denne måde du underviser på - men dette kunne være en spændende ide for eleverne, at arbejde med indlæring om farverne igennem problembaseret læring :)

    Målet for denne læring tænker jeg skal være klar for eleverne, da de ellers vil stritte imod' og meningen med det problembaserede vil falde til jorden.

    Det er er super spændende arbejde du har. Jeg er fascineret :)
    Mange hilsner fra Louise Lykke - igen igen..

    SvarSlet
  3. Kære Helga,
    Får du mon mine kommentarer her?
    Kan du evt. ringe til mig på tlf. 22531403.
    vh. Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise
      Ja jeg har fået dine feed-back
      Tusinde tak :-)
      vh. Helga

      Slet
    2. Åhhhvor godt at høre :)
      men men men - kan du ikke se MIN ?
      Jeg er helt frustreret - for det ser ud til jeg har to blogs :/ og jeg kan simpelthen ikke finde hoved og hale i hvordan jeg linker til dig.. kan du ikke se mit?

      Slet

Blog 1

Kontekst Baggrund Jeg blev uddannet som bygningsmaler i 1999 og arbejdede som svend i en del år. I den tid havde jeg en del lærli...