torsdag den 1. februar 2018


Indlæg b)

 Når jeg underviser eleverne i Ittens farvelære, bruger jeg PowerPoint til at illustrere de billeder jeg vil vise. Jeg vælger ikke at have for meget tekst, da jeg vil holde eleverne i fokus. Ved fra mig selv af at hvis underviseren ”bare” læser i op en lang ”smøre” bliver min koncentration væk over irritation af for meget tekst.

 Samtidig forklarer jeg noget genkendeligt som de kan relatere sig til, det kan for eksempel være brugen af farve til symbol mm.

 Jeg har overvejet at bruge Prezi, da programmet har mere dynamiske effekter og har lagt mærke til at eleverne bliver mere deltagende med spørgsmål mm. Ved ikke om det er effekterne der gør at de bliver mere aktive i undervisningen.

Hvis jeg skulle inddrage det digitale teknologi mere, kunne det som sagt være som min Peer foreslår. Bruge det i 3D. På denne måde kan det vække deres nysgerrighed og lysten til at medvirke i undervisningen. Det kan måske også få dem til at styrke deres konkurrence evne. Og når det hele er i spil, kan det måske få dem til at huske bedre, det de har lært.

 For at kunne fremstille materiale i 3D må jeg komme til kort, da det er langt fra min undervisning. Men da det digitale teknologier hele tiden fornyer sig, må vi som underviser også kigge i andre retninger. Eleverne udvikler sig meget hurtigt i det digitale, da deres omverden hele tiden fornyer sig og at de er meget hurtigere til at udveksle nyheder om det digitale med hinanden.

3 kommentarer:

  1. Hej Helga,
    Du er da simpelthen så sej til det her blogging.
    Det lyder som en rigtig god ide med Prezi - jeg har også tænkt over dette, da vi jo ind imellem HAR noget mere tørt teori, som nærmest kun kun 'fortælles' - så kan dette mere levende prezi måske bibringe lidt 'liv'. Det kan jo komme an på en prøve.

    Det jeg mente med at undervise problembaseret i 3D er, at de evt. kan lave øvelser eller opgaver enten 1:1 eller mindre str. hvor de VIRKELIGT skal finde løsninger med farverne osv... forstår du hvad jeg mener? ellers forklarer jeg naturligvis gerne igen og bedre.
    vh. Louise.

    ps. når man klikker på dine fotos imellem teksten, så kommer det så flot op på skærmen, hvordan gør du dette? og er det dig selv der laver ordene til etiketter?

    SvarSlet
  2. Nu er jeg med mht. 1:1, vi gør det i praksis når de skal blande farverne. Det er mere når de skal forklare principperne der er i teorien de får svært ved det.

    Dine fotos kommer også op, men du kan vælge at placere dem inden du poster dem op. Det gøres i bunden af billedet, hvor du også vælger størrelse mm.

    Etikkerne vælger man selv, du kan skrive flere i samme, men husk kommaer imellem orderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan jeg godt se.. jeg står med den samme udfordring vedr. teori. Kunne de evt. læse det selv.. og så kører du en kahoot eller ,en multiple choice test med dem - med svarmuligheder?.

      Og tak for info. med billeder og etiketter :).
      Jeg logger af for idag og tager fat igen imorgen aften.

      Slet

Blog 1

Kontekst Baggrund Jeg blev uddannet som bygningsmaler i 1999 og arbejdede som svend i en del år. I den tid havde jeg en del lærli...