Praktiske IT baserede værktøjer
PraxisOnline – dit interaktive læringsrum
For at kunne identificere
og synliggøre elevernes læring vil bruge PraxisOnline som LMS. Learning Management System Med denne
type læringsplatform, vil jeg kunne ligge hele undervisningsplanen for hovedforløb
1, med de læring og kompetencemål der er i bygningsmaler uddannelsen.
Med LMS vil jeg vil være
i stand til at kunne planlægge hvornår de forskellige opgaver skal være
tilgængelige for eleverne. Opgaverne som både er i filer som Words, Power
Point, små YouTube film vil ligge i de afsnit som følger hele skoleopholdet.
Eleverne skal løbende
lave deres e-portfolie. De skal beskrive hvad og hvordan de er kommet frem til
resultatet, samt dokumentere med billeder, så mester og censor kan bedømme.
Jeg vil være i stand til
at kunne i forløbet undersøge og følge deres e-portfolie. Jeg har mulighed for
at følge deres aktivitet i upload af filer og dermed vejlede dem og hvis de har
glemt at dokumentere undervejs.
I PraxisOnline er der
også mulighed for at kunne give eleverne feedback i og under processen. Det vil
både være i form af tilbagemelding på det afleverede dokumenter eller det
endelige bedømmelse af opgaven.
Valg af læringsteori
Valg af didaktiske model
Med Hatties kan jeg
Valg af læringsteori
Med inspiration fra Kolbs lærerings teori, vil jeg med fokus på reflekterende observation, kunne komme omkring processen med elevernes læring.
Med modellen kan jeg:
1. Hvilke erfaring har eleven? hvad oplever jeg i processen? Hvad sker der?
2. Eftertænksomhed – Hvilke observationer får jeg? Hvilke refleksioner er der? Analysen? Hvad sker der og hvad betyder det?
3. Begrebsdannelse – Konklusion, Vurdering? Hvilke konklusioner kan man lave?
4. Eksperiment – Ny handling
Valg af didaktiske model
Hatties feedback model og Blooms taksonomi
For at kunne give eleverne det mest hensigtsmæssig feedback i processen, vælger jeg Hatties feedback model og Blooms taksonomi. Ved at anvende disse to modeller kan jeg give dem feedback i opstart, under og slut processen.
Hatties feedback
Med Hatties kan jeg
1. Feed up: hvor skal jeg hen? → Feed back på opgaven, synlige læringsmål, fokus på elevens forståelse og færdigheder.
2. Feed back: hvor er jeg i læreprocessen? → Feedback på læreprocessen, feedback på succeskriterierne for målet, løbende pege på, hvor eleverne er i forhold til mål
3. Feed forward: hvad er næste skridt? → Feedback på selvreguleringen, øge elevens læringsmuligheder via strategibrug, fremme selvfeedback – giver dybere forståelse.
Blooms taksonomi
Med Blooms taksonomi kan jeg se, hvilke digitale tilføjelser arbejder mine elever allerede med? og
hvilke arbejder de ikke med?
Hvad ville det betyde for arbejds- og organiseringsformer, lærer- og elevroller, hvis eleverne arbejdede med f.eks. de digitale tilføjelser i de 2 øverste kategorier?
Hvordan kan jeg være sikker på, at eleverne faktisk lærer mere?
Med modellen kan jeg se hvor den enkelte elev er i forhold til:
1. Huske → genkende, opliste, beskrive, identificere, genkalde, navngive, lokalisere, finde
2. Forstå → tolke, sammenfatte, udlede, omskrive, klassificere, forklare, eksemplificere, relatere
3. Anvende → udvælge, demonstrere, illustrere, udføre, bruge, løse opgaver, dramatisere
4. Analysere → sammenfatte, organisere, dekonstruere, eksperimentere, finde, påvise, strukturere, stille spørgsmål ved
5. Vurdere → efterprøve, hypotisere, eksperimentere, bedømme, teste, argumentere
6. Skabe → designe, konstruere, planlægge, producere, opfinde, udforme, innovere, formulere, udvikle
Huske: kan eleven genkalde eller huske informationer?
Forstå: kan eleven forklare ideer og koncepter?
Anvende: kan eleven bruge informationen i nye sammenhæng?
Analysere: kan eleven skelne mellem og identificere de forskellige delelementer der udgør helheden?
Vurdere: kan eleven argumentere for et synspunkt eller beslutning?
Skabe: kan eleven sætte delelementer sammen til et nyt sammenhængende hele eller lave et fuldstændigt originalt produkt?
Evalueringsloop
Med evalueringsloop vil jeg kunne arbejde med det digitale teknologi med feedback i processen.
Jeg vil være i stand til at give eleverne den feedback de har behov for i den aktuelle tid. De enkelte loops i modellen og rækkefølgen af disse vil variere fra undervisningsforløb til undervisningsforløb.
Det modellen illustrerer er, hvordan læreren i forskellige typer af loops kan stilladsere og kvalificere elevernes læreproces.
Alle loops (på nær det sidste ’summativ evaluering’) er formative fremadrettede evalueringsloops, hvor læreren kan give den feedback, som eleverne har brug for i den aktuelle situation. Det kan fx. ske ved hjælp af opmærksomhedsskabende aktiviteter, formidlingsorienterede aktiviteter, vejledningsaktiviteter eller evalueringsaktiviteter. Disse feedbackaktiviteter defineres som undervisningsloops. Ifølge denne model kan læreren justere sit didaktiske design i forhold til de behov, der løbende opstår for formidling, vejledning eller evaluering af elevernes læringsaktiviteter. Samtidig vil disse mange evalueringsloops være med til at tvinge eleverne til at reflektere over de valg de træffer, og den læringsproces de er i.
Padlet
Jeg vil benytte Padlet når jeg skal undervise eleverne i f.eks. Stillære. Jeg vil bruge Power Point til visuelt at vise de forskellige byggestil, materialer og farvesætning man anvendte i de forskellige tidsperioder. Dernæst vil jeg stille nogle spørgsmål, som de parvis skal svare på i Padlet. Når jeg bruger padlet kan jeg følge elevernes aktivitet, samt evaluere dem i processen.
Video
YouTube video til repetition af teknikker.
Med de forskellige
teknikker, eleverne skal lære på skoleopholdet, vil jeg ligge YouTube film op.
De vil være tilgængelig inde på PraxisOnline. Efter teori og demonstration om
teknikken, skal de enten ud på værkstedet eller i deres bås udføre opgaven.
Hvis der er behov, kan de se hente filmen.
QR-koder
Jeg har tænkt på at hænge
QR-koder op ved farveblandingsbordet. Der vil de kunne scanne den opgave, i den
sværhedsgrad de nu vil arbejde med. Opgaven vil ligge som rød-gul-grøn som også
kaldes trafiklysmodellen.
Med denne metode kan jeg
ud fra hvilke udgangspunktet og princippet har eleverne? Eleverne er forskellige – her er der fokus på
elevernes forskellige faglige forudsætninger.
Faglige forudsætninger:
forskelle i viden, færdigheder og kompetencer og i elevernes forståelse for at
arbejde fagligt.
Stilladsering:
·
Hvad kan eleven, når læreren gennemgår
noget nyt?
·
Hvad gør eleven, når de skal løse en
opgave efter gennemgang af nyt stof?
·
Hvad gør eleven, når de går i stå i en
opgaveløsning?
·
Hvad gør eleven, når de skal sætte sig ind
i et materiale eller områder, som læreren ikke har gennemgået?
·
Hvad gør eleven, når der arbejdes med en
større opgave i en gruppe?
Med disse udgangspunkter
vil jeg være i stand til at kunne identificere eleverne og derved at se med de
valg som eleverne vælger for at løse deres opgaver, kan evaluere eller måle
deres færdigheder.
Rød:
De får en farvescanner til brug for at finde farven. Ud fra den kan de så
blande farven.
Gul: De
får farvekort til brug for at finde farven og ncs-kode. Ud fra de to
hjælpemidler kan de blande farven.
Grøn:
De vælger at blande farve direkte uden hjælpemidler.
Når opgaverne er løst,
kan jeg indsamle data, hvor jeg vil kunne se deres valg af opgaver og hvis
farveblanding af kommende opgaver er sat op på samme måde forventer jeg at de i
starten er røde og sidst i skoleopholdet vil være grønne.
På holdet er der desuden
talenter. Dem forventer jeg at de i høj grad vil være i højere niveau, end
resten af holdet.
Kahoot
Jeg vil kombinere min undervisning i materialelære ved at bruge Kahoot. Først skal eleverne gætte nogle forskellige byggematerialer og udfylde en skema. Efter gennemgang af de forskellige overflader og behandling, vil jeg køre en kahoot.
Jeg vælger denne metode for at få eleverne til at reflektere over de enkelte spørgsmål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar