Indlæg b)
Når jeg underviser eleverne i Ittens farvelære, bruger jeg
PowerPoint til at illustrere de billeder jeg vil vise. Jeg vælger ikke at have
for meget tekst, da jeg vil holde eleverne i fokus. Ved fra mig selv af at hvis
underviseren ”bare” læser i op en lang ”smøre” bliver min koncentration væk
over irritation af for meget tekst.
Samtidig forklarer jeg noget genkendeligt som de kan
relatere sig til, det kan for eksempel være brugen af farve til symbol mm.
Jeg har overvejet at bruge Prezi, da programmet har mere
dynamiske effekter og har lagt mærke til at eleverne bliver mere deltagende med
spørgsmål mm. Ved ikke om det er effekterne der gør at de bliver mere aktive i
undervisningen.
Hvis jeg skulle inddrage det digitale teknologi mere, kunne
det som sagt være som min Peer foreslår. Bruge det i 3D. På denne måde kan det
vække deres nysgerrighed og lysten til at medvirke i undervisningen. Det kan
måske også få dem til at styrke deres konkurrence evne. Og når det hele er i
spil, kan det måske få dem til at huske bedre, det de har lært.
For at kunne fremstille materiale i 3D må jeg komme til
kort, da det er langt fra min undervisning. Men da det digitale teknologier
hele tiden fornyer sig, må vi som underviser også kigge i andre retninger.
Eleverne udvikler sig meget hurtigt i det digitale, da deres omverden hele
tiden fornyer sig og at de er meget hurtigere til at udveksle nyheder om det
digitale med hinanden.
Hej Helga,
SvarSletDu er da simpelthen så sej til det her blogging.
Det lyder som en rigtig god ide med Prezi - jeg har også tænkt over dette, da vi jo ind imellem HAR noget mere tørt teori, som nærmest kun kun 'fortælles' - så kan dette mere levende prezi måske bibringe lidt 'liv'. Det kan jo komme an på en prøve.
Det jeg mente med at undervise problembaseret i 3D er, at de evt. kan lave øvelser eller opgaver enten 1:1 eller mindre str. hvor de VIRKELIGT skal finde løsninger med farverne osv... forstår du hvad jeg mener? ellers forklarer jeg naturligvis gerne igen og bedre.
vh. Louise.
ps. når man klikker på dine fotos imellem teksten, så kommer det så flot op på skærmen, hvordan gør du dette? og er det dig selv der laver ordene til etiketter?
Nu er jeg med mht. 1:1, vi gør det i praksis når de skal blande farverne. Det er mere når de skal forklare principperne der er i teorien de får svært ved det.
SvarSletDine fotos kommer også op, men du kan vælge at placere dem inden du poster dem op. Det gøres i bunden af billedet, hvor du også vælger størrelse mm.
Etikkerne vælger man selv, du kan skrive flere i samme, men husk kommaer imellem orderne.
Ja det kan jeg godt se.. jeg står med den samme udfordring vedr. teori. Kunne de evt. læse det selv.. og så kører du en kahoot eller ,en multiple choice test med dem - med svarmuligheder?.
SletOg tak for info. med billeder og etiketter :).
Jeg logger af for idag og tager fat igen imorgen aften.